„Czerwona witamina” – jej rola w organizmie

„Czerwona witamina” to witamina B12, nazywana również kobalminą. Jej obecność w organizmie jest bardzo ważna dla zachowania prawidłowo przebiegających procesów różnego rodzaju. Odpowiada ona między innymi za produkcję czerwonych krwinek, ale i bierze udział w przemianie kwasu foliowego. Jakie jeszcze role spełnia? Czym grożą jej niedobory?

B12 – funkcje

Poza funkcjami wymienionymi we wstępie, witamina B12 spełnia o wiele więcej ról w organizmie ludzkim. Jest ona niezbędna w metabolizmie białek, tłuszczów i węglowodanów. Odpowiada ponadto za unormowany poziom homocysteiny. Chroni i izoluje komórki nerwowe. To wszystko sprawia, że jej niedobory mają negatywny wpływ na funkcjonowanie układów krwionośnego i nerwowego.

Niestety okazuje się, że wiele osób zmaga się z niedoborami tej witaminy. Są wśród nich młodsi i starsi, ale objawy awitaminozy manifestują się dopiero po jakimś czasie. Z tego względu należy dbać o to, co pojawia się w codziennym jadłospisie. W przypadku większego zapotrzebowania na tę witaminę, można również postawić na suplementację. Na rynku nie brakuje produktów z zawartością witaminy B12.

Według badań ta witamina jest także niezbędna dla zachowania zdrowia psychicznego, przede wszystkim ma znaczenie w przypadku Alzheimera.

Niedobory i przyczyny

Weganie, wegetarianie, osoby nadużywające alkoholu oraz z problemami występującymi po stronie układu pokarmowego, są najbardziej narażone na powstawanie niedoborów B12. Te zaś mogą być niezwykle groźne dla organizmu ludzkiego, choć pierwsze objawy niekoniecznie sugerują awitaminozę.

Jeśli dopadają nas częste infekcje, odczuwamy nadmierne zmęczenie i osłabienie, a do tego u kobiet pojawiają się zaburzenia miesiączkowania, może to być oznaka niedoboru witaminy B12. Wśród wczesnych objawów wymienia się także brak apetytu i zaburzenia trawienia. Mogą występować problemy z pamięcią i koncentracją, ponadto drętwienie kończyn. Niedobór witaminy B12 ma wpływ na rozwój wielu chorób psychicznych, nie tylko Alzheimera. Poważniejsze w skutkach są choroby układu sercowo-naczyniowego, wzrost stężenia homocysteiny oraz rozwój anemii złośliwej.

Gdzie występuje witamina B12?

Dobrym źródłem witaminy B12 jest mięso, niektóre gatunki ryb, przetwory mleczne oraz jaja. Ci, którzy lubią mięso, powinni wybierać wołowinę oraz produkty indycze, w których jest najwięcej kobalminy. Z produktów mlecznych można stawiać na sery żółte, twaróg oraz jaja.

Weganie i wegetarianie mogą korzystać z produktów sztucznie wzbogacanych, takich jak płatki zbożowe czy artykuły sojowe. Takie artykuły znaleźć można chociażby w SklepAgnex.pl. Pożywienie jest zatem najważniejsze w kwestii uchronienia się przed awitaminozą, ale i leczenia jej skutków. Mimo wszystko czasami to zbyt mało, dlatego bywa zasadna suplementacja, ale przed jej zastosowaniem, należy skonsultować się z lekarzem.

Nasz organizm potrzebuje szeregu witamin, minerałów, enzymów i całej gamy innych składników, aby mógł prawidłowo funkcjonować. B12 to jeden z tych związków, których zbyt mała podaż prowadzi do poważnych konsekwencji zdrowotnych. Zadbajmy zatem o to, by dostarczać jej głównie z pożywieniem, a gdy to niemożliwe, sięgać po sprawdzone suplementy diety.

„Czerwona witamina” – jej rola w organizmie
Rate this post

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here